Docent Theater

Hier vind je de documenten die we behandeld hebben in de les en je vind er muziek ter inspiratie voor je eigen practise.

Handen en voeten

Je handen en voeten vormen het fundament van vele yogaposes. Hoe je dat zo veilig mogelijk doet, vind je HIER.

Staande houdingen

Waar let je op in staande yogahoudingen, zoals de Warrior-houdingen? Naast de voeten zijn de stand van je knie en de plaatsing van je voeten belangrijk. Meer hierover lees je HIER.

Het verhaal achter de Warrior Houdingen (Virabadhrasana) vind je HIER.

Ademhaling en ‘Loops’.

Wat doe je met je ademhaling om de houdingen te ondersteunen? We gebruiken hiervoor de Decompression Breath en de ‘Yoga Loops’ in je lichaam. De handout vind je HIER.

MUZIEK

Hier vind je een aantal afspeellijsten uit Spotify die je kunnen helpen bij je eigen practise.

ANTWOORD OP JULLIE VRAGEN

Via deze link vind je antwoord op de vragen die jullie gesteld hebben. Het stuurt je door naar een Google Document. Het is een document in ontwikkeling; ik vul het dus steeds aan.

VIDEO

De video’s hieronder zijn van Headspace. Ze leggen met een fijne animatie uit wat er in je ‘mind‘ gebeurt en hoe meditatie je kan helpen. Headspace is er ook als app te downloaden en je kunt er als start 10 gratis meditaties van 10 minuten doen.




Ahimsa, hoe geweldloos ben jij?

Life is yoga | Jeffrey Deelman | Ahimsa

Geweldloos

 We stemmen vaak in met dingen waar we later spijt van krijgen. De dingen die echt belangrijk zijn, schuiven we gemakkelijk opzij.We hebben vaak niet door dat we onszelf geweld aan doen. Ahimsa betekent dat we zo geweldloos mogelijk leven. 

Je hebt vast wel eens heel hard gevloekt of iemand in gedachten iets ergs toegewenst. Of er zijn gedachten die er onbewust, of juist bewust, voor zorgen dat je jezelf klein houdt. Je vindt jezelf het niet waard. Daarmee doen we onszelf onbewust geweld aan.

Ahimsa staat voor ‘geweldloosheid’. Veel yogi’s halen hier hun motivatie vandaan om vegetarisch te eten en om geen andere levende wezens te doden. Daarnaast zit er ook een mentaal aspect aan Ahimsa.

Wanneer ben je jezelf geweld aan het aandoen? Onderzoek eens wat je kunt doen om een situatie of gedachte met minder geweld te benaderen. 

अहिंसा – ahiṁsā

Ahimsa is één van de vijf Yama’s. Yama betekent verbod of onthouding. Ahimsa wil zeggen dat probeert om letsel (himsa) probeert te voorkomen, bij de ander en ook bij jezelf. Binnen de yoga zien we het als een grote deugd en vorm van zelfcontrole. Geweldloos leven is een cadeau, een belangrijke vorm van zelfreflectie en de mooiste vorm van kracht. Ahimsa is de beste vriend van de mens en de mooiste vorm van geluk.
Vrij vertaald naar de Mahabharata

Namaste

Namaste – नमस्ते

Leg je handen tegen elkaar, breng ze voor je hart en maak een lichte buiging. Een simpele beweging die je in menige yogales tegenkomt. Achter zo’n simpele beweging zit een rijkdom aan betekenis. Letterlijk betekent het ‘Ik buig voor jou’ (nam = buigen | te = jou). Het is dan ook een vaak gebruikte groet in India, andere Aziatische landen en in een yogales.

Samenbrengen

Het samenbrengen van je linker- en rechterhand staat ook voor het verenigen van verschillende elementen. Zo staat je linkerhand bijvoorbeeld voor de maan, je rechter voor de zon. Links staat voor ying, rechts voor yang.

Ook je vingers en vingertoppen hebben een betekenis. Elke vinger vertegenwoordigt een van de vijf elementen:

  • de duim vertegenwoordigt de leegte of ruimte;
  • de wijsvinger vertegenwoordigt de lucht;
  • de middelvinger vertegenwoordigt het vuur;
  • de ringvinger vertegenwoordigt het water;
  • de pink vertegenwoordigt de aarde.

Van de vingertoppen wordt het volgende gezegd:

  • die van de duim vertegenwoordigt het inzicht;
  • die van de wijsvinger vertegenwoordigt activiteit;
  • die van de middelvinger vertegenwoordigt de waarneming;
  • die van de ringvinger vertegenwoordigt ontvankelijkheid;
  • die van de pink vertegenwoordigt de vorm.

Iedereen bezit deze elementen. Daarom zeggen we ook wel dat ondanks de verschillen we ook verenigd zijn.

Namaste. I honor the place in you in which the entire universe dwells. I honor the place in you which is of love, light, peace and joy. When you are in that place in you and I am in that place in me, We Are One.

Een rijk en betekenisvol gebaar dus. Hoe kun je dit nu toepassen in het dagelijks leven? In mijn lessen geef ik vaak een korte uitleg: ‘Het goede in mij, ziet het goede in jou’. Laten we dat wat vaker doen: kijken wat de goede kwaliteiten van onszelf en anderen zijn.

Lekker plakkerig

Life is Yoga | Jeffrey Deelman | Yoga in Groningen

Post-it

Je kent ze vast wel, die gele papiertjes met zo’n plakrandje. Heel handig om een korte notitie te maken en ergens op te plakken. Label hier en label daar. Wist je dat je mentaal ook van die labeltjes plakt? Op de labeltjes staan verwachtingen, dingen die je moet van jezelf of wat jij denkt dat anderen van je verwachten. Die labeltjes plak je op een muur die je ‘ego’ heet.

Ego

Iedereen heeft een ego, zelfs een doorgewinterde yogi. Natuurlijk heb ook ik een ego. Het mag graag gestreeld worden, gezien worden en het liefst alle aandacht opeisen. Geef ik niet wat het wil, dan staat het te drammen als een kind van drie dat geen ijsje krijgt.

Je ego kan zo hard schreeuwen dat je het maar zijn zin geeft. Dus je neemt toch dat biertje, trekt die zak chips open en vreet je helemaal leeg. Toch maar alle nieuwe afleveringen van House of Cards kijken ipv die sollicitatiebrief schrijven. Uitstellen en excuses. Een paar uur later, ben je zwaar chagrijnig of knaagt je schuldgevoel. Kortom, je ego is eigenlijk dat knappe maar vervelende buurjongetje die snel tevreden gesteld moet worden, maar ook weer snel verveeld is.

Touwtrekken

Op mijn yogamatje kwam ik erachter dat mijn ego aan het touwtrekken is met mijn ‘ware ik’. In het Engels klinkt het trouwens mooier: the ego versus the self. Dat laatste – the self – lijkt in eerste instantie veel meer werk. Het geeft je wel een veel langer tevredenheidsgevoel. Denk maar aan een moment dat je echt iets voor jezelf deed: toch die opleiding doen, als zei iedereen dat je er geen droog brood mee zal verdienen. Of die keer dat je met knikkende knietjes en trillende stem toch hebt gezegd wat je wilde zeggen.

“What do you focus on?

Onder de laag van alle post-its die je ego heeft geplakt, zit je ‘ware ik’. Dus haal al die gele papiertjes er af! Klinkt makkelijk, maar hoe doe je dat? Door je af te vragen waar je je werkelijk op wilt richten. Hoe lastig het ook lijkt, je komt steeds een stukje dichterbij. Gaat het een keer mis, geef niks. Gewoon weer opnieuw proberen. Het is net als leren lopen. Toen viel je ook onnoemelijk vaak om, maar dat was je vast al vergeten.

Ooit fluisterde een dierbare yogaleraar mij in: ‘If you want to be friends with your self, than ask yourself the question: What do you focus on?’. Ik wou dat ik die man 15 jaar eerder had ontmoet.

Het is net als met de moestuintjes van de Albert Heijn: wat je voedt, zal groeien. 😉

 

Jeffrey

 

P.S. Yentl maakte deze toffe foto. De naam van de pose is Virabhadrasana III (Vriendelijke Held III). De betekenis achter deze houding staat voor het spreekwoordelijk vernietigen van de dingen die je niet nodig hebt. Exhale the bad shit, inhale the good shit…

 

 

Mannen en yoga (die gast is gek)

Mannen en yoga. Die combinatie lijkt niet heel voor de hand liggend. Gelukkig zijn er steeds meer mannen die de weg weten te vinden naar een yogales. Jeffrey, zelf yogadocent, vertelt je in deze blog over de voordelen voor mannen.

Die gast is gek

Het is inmiddels meer dan 15 jaar geleden dat ik mijn eerste yogales deed. Ik werkte op een sportschool die als eerste op de hoogte was van de nieuwe fitnesstrends. Zo waaide vanuit Amerika de Power Yoga-trend over en alle instructeurs moesten op cursus. Ook de mannen. De eerste keer dat de yogaleraar vroeg of ik mijn handen naast mij voeten wilde zetten, bleven mijn handen ter hoogte van mijn knie steken. Die gast is gek dacht ik, dat kan helemaal niet idioot!

De basis van een goede training

Het moge duidelijk zijn dat ik na die 15 jaar nog steeds aan yoga doe. Waarom? Het geeft me rust en helpt me een focus te vinden. Het traint mijn kracht, lenigheid en coördinatie. Drie ingrediënten die wat mij betreft in elke training zouden moeten voorkomen. Zeker lenigheid is een onderdeel dat vaak mist in ons trainingsschema mannen.

 

Dat stretchen wat je doet, telt niet!

Na afloop van je kracht- of cardiotraining een paar minuten rekken en strekken, telt wat mij betreft niet. Want even je kuiten strekken, jezelf uitrekken of een paar keer aan hamstrings rukken, helpt echt niet voor je mobiliteit.

Zeikerd

Je zult wel denken: ‘Wat een zeikerd, die gast. Maar ik ga echt niet met een strak broekje die ingewikkelde houdingen doen tussen al die vrouwen’. Toegegeven, mijn opmerking was niet heel aardig of constructief. Sorry. Als je een goede evenwichtige training wil, zal je naast kracht, uithoudingsvermogen en snelheid ook aandacht moeten besteden aan je coördinatie en lenigheid. Bovendien hoef je echt geen strak broekje aan en zijn er steeds meer mannen in yogalessen te vinden.

Weerstand zoeken

‘Je slaat er eentje over, Jeff…’. Klopt, die ingewikkelde poses vraagt toch wat extra uitleg. Als ik je vraag hoe je spieren sterker worden, zal je waarschijnlijk zeggen dat je steeds een zwaarder gewicht zal moeten gebruiken. Dat geldt ook voor een yoga les. In elke les ben je op zoek naar weerstand. Zowel fysiek, maar ook mentaal. Als je mobiliteit groter is, zal je dus verder in een houding kunnen. Zie het als een kilootje erbij doen. Je hoeft dus echt niet je been in je nek te leggen en te balanceren op je vingertoppen.

Boys of yoga

Er zijn hele oude verhalen die beweren dat yoga juist alleen voor mannen bedoeld is, maar zo ouderwets zijn we echt niet meer. In de 21e eeuw zijn er genoeg stoere gasten die aan yoga doen. Zo zijn er de Boys of Yoga of Patrick Beach die hele wereld over reizen.

To the point

Misschien ben je door mijn hele pleidooi wel de draad kwijt. Daarom nog twee straight-to-the-point redenen voor mannen die yoga willen gaan doen.

  • Lenigheid/Mobiliteit. Dit is een belangrijk ingrediënt voor een gebalanceerde training. Ook yoga traint je houdingspieren (Vezeltype I) en zorgt voor een kracht en stabiliteit. Daarnaast helpt het je om blessures te voorkomen.
  • Mentale rust. Yoga helpt je een mentale focus te vinden. Rust in je hoofd, een duidelijk doel voor ogen of beide. Alles voor een winning-mindset toch?

 

Jeffrey

 

 

Deze blog schreef ik voor Plaza Sportiva Groningen.