(1) Yoga, Theatre, Life

Life Is Yoga - Hand - Samadhi

My yogateachers, Kenny Graham and Tony Giuliano, shared lots about the philosophy of yoga. To me it’s similar to the things I learned in theatre. I wanted to find out what yoga and theatre have in common. But most of all: how can elements of acting (theatre) help in a yoga practise?

Yoga

Maybe if you never went to see a play, or never acted yourself, you don’t see the connection. Lets start looking at one of the many definitions of yoga.

The word “yoga” comes from the Sanskrit root yuj, which means “to join” or “to yoke”.
{patanjali’s yoga sutra’s}

Yoga is a practical aid, not a religion. Yoga is an ancient art based on a harmonizing system of development for the body, mind, and spirit. The continued practice of yoga will lead you to a sense of peace and well-being, and also a feeling of being at one with their environment.

Theatre

Definition of acting: [noun] The art, profession, or activity of those who perform in stage plays, motion pictures, etc.

Like a violist uses the violin as instrument to tell a story, an actor uses his physique, emotions and imagination to tell a story. An actor plays a role. The word ‘role’ literally comes from the parchment roles used in the first ancient Greek plays.

Connection

In the definitions of yoga and theatre you’ll find similar keywords: Yoga is practical. It’s a form of art, uses body, mind and spirit. It leads to feeling one with your environment. Acting (theatre) is also a form of art. It’s active and practical. An actor uses his physique, emotions and imagination.

Exercise: What’s your favourite asana? Try adding an emotion to the poses. Use your imagination to illustrate the emotion. My suggestions: grounded & strong / fierce & passionate / fluid like a river / light as a feather.

I want to invite you to travel along with me.

 

 

(8) Transformeren

Life is yoga | Work in progress | Jeffrey Deelman

Wringen

Soms wringen we ons in allerlei bochten om iets gedaan te krijgen. Om ons gedrag te veranderen of zelfs de wereld om ons heen. Niemand is perfect. Ook ik baal wel eens van de dingen die ik doe. Mijn koppigheid staat me in de weg en er zijn momenten dat ik erg eigenwijs kan zijn. Vaak tot frustratie van mijn omgeving maar vooral van mezelf. Verander die gewoontes maar eens. Hoe doe je dat?

Gewoon

Nou, gewoon. Door het te doen. Er is alleen een ‘maar’. Het gaat niet van het ene op het andere moment. Het gaat om het proberen. We hebben tijd nodig om nieuw gedrag te laten slijten. Zie het als leren lopen; als kind heb je daar ook even op moeten oefenen. En als het een keer niet lukt? Weet dan dat je daarmee geen mislukking bent. Yoga betekent immers het ‘beheersen van de fluctuaties van de geest’. Dat vergt oefening. Oefening baart kunst.

Proberen

Acteurs oefenen ook. Voordat een theatergezelschap een stuk op de planken bent, duiken ze eerst het repetitielokaal in. Ze zonderen zich af en in  twee maanden tijd werken ze gefocust aan het ‘bouwen’ van een personage en het construeren van een verhaal. Acteurs zijn dus bewust aan het proberen, repeteren en herhalen. Met als doel om het uiteindelijk te reproduceren. Het is dan een gewoonte geworden om te handelen als het personage.

Repeteren

Ook jij hebt de tijd en het ‘repetitielokaal’ om te oefenen. Zoek in je dagelijks leven naar de momenten waar je kunt oefenen. Misschien zijn er situaties waar je een deel van het gedrag (ongemerkt) kunt uitproberen. Steeds momenten dat je bewust bezich bent met nieuw gedrag. Het is bijna als mediteren; je aandacht leggen op 1 ding. En het schuurt rakelings langs pratyahara ‘onthouding’. Op het moment dat jij gedrag, gedachte en gevoel kunt scheiden, zul je stukje bij beetje ‘groeien’. Je zult meer en meer transformeren naar een rijker en waarachtiger mens.

Je bent op de goede weg…

 

Exercise

ASANA: Write down which poses frustrates the most. Why does it frustrate you? Maybe it seems weird, but the frustration is a gift. The frustration is trying to tell you something valuable. So when you start to feel you are blocked in doing the pose, ask yourself ‘where do I find the gift to success?’

(7) Ontknoping

Courage | Life is yoga | Groningen | Jeffrey Deelman

Spijt

Bronnie Ware, een Australische zuster, schreef van haar patiënten in de laatste fase van hun leven hun laatste openhartige uitlatingen op. Het verscheen onder andere in het boek: ‘de top 5 spijtbetuigingen van stervenden’. Op de eerste plaats stond: “Ik zou willen dat ik de moed gehad had, om een ‘waar’ leven te leven. En niet het leven dat anderen van me verwachten.”

Als jij de schrijver was van jouw levensverhaal hoe wil je dan terugkijken? Heb jij genoeg moed gehad om ‘waar’ te leven?

Inzicht

Eerst duik ik met je het theater in. In een voorstelling vertellen de theatermakers een verhaal. Veelal zie je de hoofdpersoon een probleem aangaan en gedurende de voorstelling een ontwikkeling doormaken. Uiteindelijk komt de hoofdpersoon met nieuwe inzichten weer uit.

Theatermakers proberen dit zo waarachtig mogelijk te doen. Ze laten het verhaal in essentie en zo eerlijk mogelijk zien. Je zou kunnen zeggen dat je hier Dharana (eenpuntige aandacht, concentratie) en Yama (vijf geloften) in terug ziet komen. De vraag is natuurlijk wat jij hieraan kunt hebben. Hier een paar tips van theatermakers:

1) Dharana

Als theatermaker laat je zien waar het werkelijk om draait. Wat is de essentie van het verhaal dat ze je willen vertellen? Die vraag kun je jezelf ook stellen in het dagelijks leven: waar draait het werkelijk om? Laat je daarbij niet afleiden door andere zaken, maar blijf trouw aan jezelf. Blijf trouw aan jouw verhaal.

2) Yama

Ook theatermakers houden zich aan een gelofte, een code. Het is de taak van een theatermaker om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen. Daarentegen gaan acteurs soms juist bewust over de grenzen van de yama’s. Dat vraagt veel van een acteur. Bijvoorbeeld het diep graven in eigen emoties. Alles in dienst om het verhaal te vertellen.

Grenzen

Moet je dan jouw grenzen voorbijgaan? Nee, maar onderzoek de grenzen wel. Vraag jezelf bijvoorbeeld af wat ‘geweldloosheid’ voor jou betekent? Ben je oprecht (waarachtig) in je gedrag en gedachten of voed je je ego? Het is niet erg dat je eens een keer uit de bocht vliegt; je bent aan het onderzoeken. Probeer een zo waarachtig, eerlijk en moedig mens te zijn.

Goed en fout

Is het je trouwens opgevallen dat ik de woorden ‘goed’ en ‘fout’ niet heb gebruikt? Het gaat namelijk niet om ‘goed gedrag’ of ‘fout handelen’. Het gaat wat mij betreft om waarachtig zijn.

Oefening: Tijdens je meditatie schieten allerlei gedachten door je hoofd. Neem een paar minuten om je gedachten te volgen. Hoe vaak heb je ‘niet-goed /fout’ gedachten en hoe vaak heb je ‘goed / goed gedaan’ gedachten?

Heb je veel ‘fout’ gedachten? Probeer dan je (waarde)oordeel uit te stellen. Het is een constatering. En al die ‘foute’ gedachten kun je ook omdenken door ze te herhalen in een ‘goede’ gedachte.

Asana: Met deze oefening wil ik dat je op zoek gaat naar de essentie. Waar draait het in de oefening werkelijk om.

Seated Forward Bend / PASCHIMOTTANASANA: Wat heb je nodig om de stretch in je hamstrings te verdiepen? Kantel vanuit je bekken en focus op het rechthouden van je ruggenwervel. Het gaat er niet om dat je neus op je scheenbeen kan komen.

Waar gaat het dan mis? Zo’n 80% van de mensen zijn visueel ingesteld. Dat betekent dat ze nadoen wat ze iemand zien doen. Vaak is een yogaleraar leniger en kan makkelijk zijn/haar neus naar de schenen brengen (en een rechte rug houden). Bij yoga willen we juist benadrukken dat iedereen verschillend is. De bottenstructuur en lenigheid verschilt per persoon.

 

SOURCES

http://www.yogabasics.com/asana/seated-forward-bend/

De ‘Spijt-top-5’ van stervenden…!

 

(5) Drempels

Life is yoga | Threshold

“Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better”, schreef Samuel Beckett. Deze Ierse (toneel-)schrijver en dichter inspireerde mijn yoga practise. Hoe vaak willen we niet de perfectie nastreven op onze yogamat en helemaal in ons dagelijks leven? Ook al zijn er drempels in je leven. Weet dat ze er zijn om je te leren staan. Acteurs zoeken en zoeken tot ze de essentie gevonden hebben.

Drempels

Ging alles maar zo makkelijk. Met een vingerknip je perfecte leven leiden. Of gelijk die uitdagende yogapose onder de knie krijgen. Waarom altijd weerstand? Waarom die drempels? Vele malen heb ik me gefrustreerd gevoeld omdat het niet ging zoals ik wilde.

Kleine stapjes

Maar wacht eens… Hoe heb ik ook al weer leren lopen? Waarschijnlijk tientallen keren gevallen. Steeds een klein stapje. Optrekken aan de spijlen van de box. Langzaam aan ging dat steeds beter. Was ik gefrustreerd? Ik was nog te klein om het me te herinneren, maar ik denk van niet.Ik was aan het onderzoeken. Zonder oordeel op zoek naar de essentie van ‘lopen’. Met volle aandacht en zonder oordeel.

Klimmen

Opstaan kan niet zonder vallen. Juist door te vallen, kom je steeds dichterbij de top. Langzaam, maar zeker klim je steeds hoger. Je positieve houding is de ‘life-line’ in deze klim naar een geweldig uitzicht: succes.

Beschermen

Ook acteurs doen dit. Ze onderzoeken steeds naar datgene wat een personage uniek maakt. Ze proberen zoveel mogelijk fouten te maken, zodat ze alle ins- en outs van het personage kennen. Daarmee komen ze tot de essentie. Ze worden beschermd door de veilige muren van de repetitieruimte. Ze houden een rolbiografie bij van het personage dat ze spelen, met allerlei belangrijke informatie.

Reisgids

Misschien leuk om te weten: Ganesha, is de god van de reizigers. Hij behoedt reizigers op hun weg; hun ontdekkingstocht. Hij werpt drempels op; zorgt dat je even stilstaat om keuzes te maken. Hij is er om je te beschermen, om je het vertrouwen te geven dat elke keuze goed is. Dus: vertrouw, val, sta op en wordt een meester in het vallen.

Exercise: Lay down. Listen to all the things you hear around you. After a while you make the circle on which you focus smaller. After a few minutes you try to focus on the sounds you hear really close. Step by step you try to focus more. Listen to the noises your body makes. Which thoughts circle through your mind. Which one is most important at this moment. Take your time to do this. It’s impossible to do this in just five minutes. five weeks or five months is more realistic. 

Asana: Virabhadrasana II – Warrior II. Een pose als eerbetoon aan je wilskracht. Hoe kun je in deze pose strijdlust uitdrukken? Hoe kun je in de pose genieten van hoe krachtig je staat? Eigenlijk kun je deze oefening doen met elke pose. Elke pose heeft een potentiele reis in zich. Waar zit de kracht, waar de groei, waar ‘val’ je uit de pose.

 

BRONNEN:

http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/s/samuelbeck121335.html#UiWDbmMvfrVCfQuI.99

http://www.amateurtoneel.be/Weetjes/rolbiografie.htm

 

(6) Challenges

Life is yoga | Challenge

How do you cope with challenges? Do you fight, freeze or flight? If you look at any myth you’ll find the hero facing some challenges. To learn and to become stronger. So take a look at your own life: what is your challenge? Here are some tips from actors to help you being a brave warrior and defeat your ‘dragon’.

Overcome

In a play a character has to overcome something. Overcome a fear of forfill a longing. To accomplish this, there’re some challenges. Most likely the character finds a helper, a mentor, but there will be temptations too. An actor has to know how he fits into the bigger picture of a play. Maybe his role is to help the main character, to mentor him, to tempt, etc.

There are different ways of acting. I’ll shortly point out Grotowski, Johnstone, Stanislavski and Brook.

Grotowski: focuses on the physical part of acting. By exhaustion the actor doesn’t have time to think and will follow his instinct. He’s acting is pure, raw, unpolished.

Johnstone: focus is on improvisation. Forces you into situation where you don’t have the time to think. So you have to learn to follow impulses. If you follow these first impulses, you play in a authentic way.

Stanislavski: An actor has to know everything about his character. The way he thinks, feels, lives, moves, etc. The actor slowly transforms into it’s character. Linked to method acting.

Brook: Theatre has to be holy, magical. An actor has to play a role over and over again. But Brook says the director and actor always have to make sure it’s been played as if its the first time. It has to be real and to have an urge.

For me Peter Brook has been a great inspiration. Just like in yoga Brook wants the actor (and you) to be in the present. Underneath you’ll find three exercises you can try. It can be challenging. See it as a game, research. Just try, try, fail, try…

Exercise

Asana: When you practise your poses, stay in a pose and name what thoughts help you to become stronger, brave, secure? Is there something that motivates you? relaxes you doing the poses? What parts of your ego tempt you to get you off your focus?

Pranayama: Think of your biggest fear. What happens to your breathing? Imagine you achieved your goals, reached your goal. What happens to your breathing?

Dhyana: In your live you must have met a few inspiring people. Name the best advice someone ever gave you. Is there a (famous) quote you relate too? Use it as a mantra during meditation.